Deutsche Hochschulen liegen bei der Internationalisierung vorne

Untersucht wurden nationale Bildungssysteme in Europa, Amerika sowie Australien, China und Indien.Die Studie "The Shape of Global Higher Education: International Comparisons with Europe" stellt Deutschland im Ländervergleich ein sehr gutes Zeugnis aus: Die nationalen Rahmenbedingungen, die Ergebnisse der internationalen Studierendenmobilität oder der Förderung transnationaler Bildung seien vorbildlich.

 

Die Studie weist zudem darauf hin, dass in Ländern mit einer zentralen Förderorganisation, wie dem Deutschen Akademischen Austauschdienst (DAAD), Nuffic (Niederlande) oder Campus France, die politische Unterstützung für das internationale Engagement im Hochschulbereich stärker ausfalle. "Die Untersuchung des British Council unterstreicht die zentrale Bedeutung der Förderung der Internationalisierung der Hochschulen in der heutigen Zeit", sagte DAAD-Präsidentin Professor Margret Wintermantel. "Der DAAD steht mit seiner langjährigen Expertise den deutschen Hochschulen beim Ausbau des akademischen Austauschs und der grenzüberschreitenden wissenschaftlichen Kooperation zur Seite." 

 

Raster zum Vergleich des politischen Engagements

 

Grundlage der Untersuchung ist ein vom British Council entwickeltes Raster zum Vergleich des politischen Engagements ausgewählter Länder bei der Hochschul-Internationalisierung. Alle Länder wurden dann anhand von drei übergreifenden Kriterien "Offenheit und Mobilität", "Qualitätssicherung und Anerkennung von Abschlüssen" und "Zugang und Nachhaltigkeit" bewertet.

 

Entwicklungspotenzial im Bereich der Mobilität

 

Unterkategorien bildeten beispielsweise: Internationalisierungsstrategien im Hochschulbereich, internationale Studierendenmobilität, transnationale Bildung, internationale Forschungskooperationen oder nachhaltige Entwicklung. In allen übergreifenden Kategorien erhielt Deutschland die bestmögliche Bewertung "very good". Entwicklungspotenzial gibt es laut Studie im Bereich der Mobilität deutscher Studierender: Bisher absolvieren rund 35 Prozent der deutschen Studierenden einen Auslandsaufenthalt, hier falle Deutschland hinter seinem selbst gesteckten Ziel von 50 Prozent aller Studierenden bis zum Jahr 2020 zurück. pm, ots

Bildrechte: © British Council 2019

 

English version

 

A recent study by the British Council compares the framework conditions and results of higher education internationalisation in 20 countries. The Federal Republic of Germany achieved very good ratings in all the points analysed and ranked second behind the Netherlands.

 

The study "The Shape of Global Higher Education: International Comparisons with Europe" gives Germany a very good grade in a country comparison: The national framework conditions, the results of international student mobility or the promotion of transnational education were exemplary.

 

The study also points out that in countries with a central funding organisation, such as the German Academic Exchange Service (DAAD), Nuffic (Netherlands) or Campus France, political support for international involvement in higher education is stronger. "The study by the British Council underlines the central importance of promoting the internationalisation of higher education in today's world," said DAAD President Professor Margret Wintermantel. "With its many years of expertise, the DAAD supports German universities in expanding academic exchange and cross-border scientific cooperation. 

 

Grid for comparing political commitment

 

The study is based on a grid developed by the British Council to compare the political commitment of selected countries to higher education internationalisation. All countries were then assessed on the basis of three overarching criteria: "openness and mobility", "quality assurance and recognition of qualifications" and "access and sustainability".

 

Development potential in the field of mobility

 

Subcategories formed for example: Internationalisation strategies in higher education, international student mobility, transnational education, international research cooperation or sustainable development. In all overarching categories, Germany received the best possible rating of "very good". According to the study, there is development potential in the area of mobility of German students: So far, around 35 percent of German students have completed a stay abroad, where Germany falls short of its self-imposed target of 50 percent of all students by 2020. pm, ots, mei

Image rights: © British Council 2019