Die Zahlen gehen aus einer neuen Studie hervor, die er mit Eric Hanushek von der Universität Stanford/USA im Auftrag der Europäischen Kommission verfasst hat. Sie basieren auf wissenschaftlichen Erkenntnissen, dass es einen engen Zusammenhang zwischen Bildungsleistungen und Wirtschaftswachstum gibt.
Für die gesamte EU liegt die Summe der möglichen Erträge bei 71 Billionen Euro. Auf Großbritannien entfallen dabei 9,7, auf Frankreich 9,5, auf Italien 7,6, auf Spanien 6,0 und auf Österreich 1,5 Billionen Euro (siehe Tabelle). Am morgigen Dienstag, 3. Dezember, werden die neuen Ergebnisse der PISA Studie der OECD veröffentlicht. Diese sind ein Indikator dafür, wie Schüler*innen in Mathematik, Naturwissenschaften und Lesen weltweit abschneiden.
Einige Länder haben durch Reformen eine Steigerung bei Pisa-Punkten geschafft
„Einige Länder haben durch Reformen bereits eine Steigerung um 25 PISA-Punkte geschafft, darunter Polen und Portugal. Auch in Deutschland ist das in den ersten Jahren nach dem PISA-Schock gelungen“, fügt Wößmann hinzu. „Für unsere wirtschaftliche Zukunft ist es von existenzieller Bedeutung, dass die Schulen den Kindern und Jugendlichen Kompetenzen vermitteln, mit denen sie sich in der Arbeitswelt der Zukunft behaupten können“, sagt Wößmann.
Mathematik und Naturwissenschaften kommt eine besondere Bedeutung zu
Gerade den in PISA gemessenen Basiskompetenzen in Mathematik und Naturwissenschaften komme dabei eine wichtige Rolle zu. „Nach den schlechten PISA-Ergebnissen vor 18 Jahren wurden in Deutschland sehr viele Initiativen angestoßen, um im internationalen Vergleich aufzuholen. Mittlerweile scheint dieses Engagement erlahmt zu sein. Aber der Rest der Welt schläft nicht. Wenn wir es nicht schaffen, mit unserem Bildungssystem in die internationale Spitze vorzurücken, gefährden wir den Wohlstand unserer Kinder“, sagt Wößmann.
Dynamik von Bildungsreformen wird berücksichtigt
Wößmann und Hanushek vergleichen die Entwicklung des Bruttoinlandsprodukts bei verbesserten Bildungsleistungen mit dem Status quo über den Rest des Jahrhunderts. Ihre Prognosen berücksichtigen auch die Dynamik von Bildungsreformen: Es dauert eine gewisse Zeit, bis Bildungspolitik und -programme angepasst werden. Bis diese Reformen sich dann in den Leistungen der Jugendlichen niederschlagen, vergeht ebenfalls Zeit. Die Wirtschaft wiederum wird sich erst anpassen, wenn die neuen, hochqualifizierten Arbeitskräfte einen spürbaren Anteil der Erwerbstätigen ausmachen. Weitere Projektionen betrachten Politikszenarien, welche die Leistungen speziell am unteren oder am oberen Ende des Spektrums verbessern oder die Kompetenzen von Schulabbrechern erhöhen. Sie bieten aber alle einen deutlich geringeren wirtschaftlichen Ertrag, als Verbesserungen, die das gesamte Leistungsspektrum erreichen.
Im Auftrag der Generaldirektion Bildung und Kultur der EU
Die Studie wurde für das Europäische Expertennetzwerk Bildungsökonomik (EENEE) verfasst, das vom ifo Zentrum für Bildungsökonomik zusammen mit dem Brüsseler Centre for European Policy Studies (CEPS) koordiniert wird, im Auftrag der Generaldirektion Bildung und Kultur der Europäischen Kommission.
Länderliste der 28 EU-Staaten
Wert der Reform (in Milliarden Euro)
- Austria 1 494
- Belgium 1 758
- Bulgaria 535
- Croatia 350
- Cyprus 113
- Czechia 1 300
- Denmark 967
- Estonia 146
- Finland 825
- France 9 511
- Germany 14 064
- Greece 1 014
- Hungary 1 014
- Ireland 1 264
- Italy 7 585
- Latvia 190
- Lithuania 318
- Luxembourg 219
- Malta 70
- Netherlands 3 167
- Poland 3 977
- Portugal 1 055
- Romania 1 704
- Slovakia 641
- Slovenia 251
- Spain 6 035
- Sweden 1 757
- United Kingdom 9 701
- EU 27 (w/o UK) 61 326
- EU 28 71 027
pm, ifo
English version
Better performance by schoolgirls and -boys could noticeably increase Germany's future prosperity. "If their performance were to improve by 25 PISA points, Germany's economic strength would increase by 7.3 percent in the long term. That's around 14 trillion euros for the rest of the century," says Ludger Wößmann, head of the Ifo Centre for Economics of Education.
The figures emerge from a new study that he wrote with Eric Hanushek from Stanford/USA University on behalf of the European Commission. They are based on scientific evidence that there is a close link between educational performance and economic growth.
For the EU as a whole, the sum of possible returns is 71 trillion euros. Great Britain accounts for 9.7 trillion euros, France for 9.5 trillion euros, Italy for 7.6 trillion euros, Spain for 6.0 trillion euros and Austria for 1.5 trillion euros (see table). Tomorrow, Tuesday 3 December, the new results of the OECD's PISA study will be published. These are an indicator of how female students* perform in mathematics, science and reading around the world.
Some countries have achieved an increase in Pisa points through reforms
"Some countries have already achieved an increase of 25 PISA points through reforms, including Poland and Portugal. This has also been achieved in Germany in the first years after the PISA shock," adds Wößmann. "It is of existential importance for our economic future that schools provide children and young people with the skills with which they can assert themselves in the working world of the future," says Wößmann.
Mathematics and the natural sciences are of particular importance
Especially the basic competences in mathematics and natural sciences measured in PISA play an important role. "After the poor PISA results 18 years ago, many initiatives were launched in Germany to catch up in an international comparison. In the meantime, this commitment seems to have slackened. But the rest of the world does not sleep. If we do not succeed in advancing our education system to the top of the international league, we will endanger the prosperity of our children," says Wößmann.
The dynamics of educational reforms are taken into account
Wößmann and Hanushek compare the development of the gross domestic product with improved educational services with the status quo over the rest of the century. Their forecasts also take into account the dynamics of educational reforms: It takes some time before education policies and programmes are adapted. It also takes time for these reforms to be reflected in young people's performance. The economy, on the other hand, will not adapt until the new, highly qualified workforce makes up a noticeable proportion of the workforce. Further projections consider policy scenarios that improve performance specifically at the lower or upper end of the spectrum or enhance the skills of early school leavers. However, they all offer a significantly lower economic return than improvements that reach the entire range of services.
On behalf of the EU Directorate-General for Education and Culture
The study was written for the European Network of Experts on Educational Economics (EENEE), coordinated by the ifo Centre for Educational Economics together with the Brussels Centre for European Policy Studies (CEPS), on behalf of the Directorate-General for Education and Culture of the European Commission.
Country list of the 28 EU member states
Value of the reform (billions of euros)
- Austria 1 494
- Belgium 1 758
- Bulgaria 535
- Croatia 350
- Cyprus 113
- Czechia 1 300
- Denmark 967
- Estonia 146
- Finland 825
- France 9 511
- Germany 14 064
- Greece 1 014
- Hungary 1 014
- Ireland 1 264
- Italy 7 585
- Latvia 190
- Lithuania 318
- Luxembourg 219
- Malta 70
- Netherlands 3 167
- Poland 3 977
- Portugal 1 055
- Romania 1 704
- Slovakia 641
- Slovenia 251
- Spain 6 035
- Sweden 1 757
- United Kingdom 9 701
- EU 27 (w/o UK) 61 326
- EU 28 71 027
pm, ifo, mei