Bund will weniger Geld für den Ausbau der Schiene ausgeben

Das geht aus der Antwort des Verkehrsministeriums auf eine Anfrage der Grünen hervor, die der Düsseldorfer "Rheinischen Post" (Freitag) vorliegt. Demnach flossen 2018 bundesweit 1,591 Milliarden Euro in die Trassen, im vergangenen Jahr waren es sogar 1,638 Milliarden.

 

Für dieses und das kommende Jahr sieht das Ressort von Verkehrsminister Andreas Scheuer (CSU) aber lediglich 1,501 und 1,552 Milliarden Euro vor. Zugleich steigen die Mittel für den Aus- und Neubau von Bundesfernstraßen im Jahr 2021 deutlich an: Dann sollen 2,721 Milliarden Euro beispielsweise in neue Autobahnen fließen. 2018 waren es noch 2,362 Milliarden, in 2019 rund 2,6 Milliarden.

 

Investitionsstau bei der Schiene

 

Für dieses Jahr plant Scheuer 2,5 Milliarden ein. Grünen-Fraktionsvize Oliver Krischer bemängelt die Verteilung der Summen. "Den Investitionsstau haben wir bei der Schiene und nicht der Straße. Der Mitteleinsatz müsste eigentlich genau anders sein", sagte er. Bei der Schieneninfrastruktur gebe es viele Engpässe, die jetzt beseitigt werden müssten, damit die Fahrgastzahlen in den nächsten zehn Jahren verdoppelt werden könnten. "Ansonsten ist das Ziel der Bundesregierung nur Gerede und die Verlagerung des Verkehrs auf die Schiene kommt nicht voran", sagte Krischer. pm, ots

 

English version

 

Despite the announced investment offensive for the railways in the current budget and the financial planning for 2021, the Federal Government has earmarked fewer funds for the expansion and construction of the rail network than in the past two years.

 

This is evident from the Ministry of Transport's answer to a question by the Greens, which was submitted to the Düsseldorf "Rheinische Post" (Friday). According to this, 1.591 billion euros will flow into the routes nationwide in 2018; last year it was as much as 1.638 billion.

 

For this and the coming year, however, the department of Transport Minister Andreas Scheuer (CSU) is only planning 1.501 and 1.552 billion euros respectively. At the same time, funding for the expansion and new construction of federal trunk roads will increase significantly in 2021: At that time, 2.721 billion euros will be spent on new motorways, for example. In 2018, the figure will be 2.362 billion, in 2019 it will be around 2.6 billion.

 

Investment backlog for rail

 

For this year Scheuer plans 2.5 billion. Green caucus leader Oliver Krischer criticizes the distribution of the sums. "We have the investment backlog in rail and not in road. The use of funds should actually be exactly different", he said. There are many bottlenecks in the rail infrastructure, he said, which must now be eliminated so that the number of passengers can be doubled in the next ten years. "Otherwise, the federal government's goal is just talk and the shift of traffic to the railways is not making any progress," said Krischer. pm, ots, mei