Warum der Antijudaismus der christlichen Kirchen immer noch wirkt

"Die Kirchen müssen erkennen: Der christliche Antijudaismus wirkt weiter", sagt er im Gespräch mit der Wochenzeitung Die Zeit. Homolka spricht sich außerdem dafür aus, das Relief der "Judensau" entfernen zu lassen, das an der Wittenberger Stadtkirche angebracht ist und einst die Juden verhöhnen sollte: "Das Gift solcher Zerrbilder ist noch wirksam." Lange sei Homolka dafür gewesen, solche Abbildungen nur zu erläutern, anstatt sie zu entfernen: "Mittlerweile sage ich: Das reicht nicht." 

 

Walter Homolka bedauert, dass die Ausstellung "Adam, wo bist du?" der jüdischen Künstlerin Ilana Lewitan, die derzeit im Staatlichen Museum Ägyptischer Kunst in München zu sehen ist, nicht in einer Kirche stattfindet. "Schade finde ich, dass die Kirchen es nicht zeigen", so Homolka über die Installation, bei der unter anderem eine Gestalt in KZ-Kleidung und mit Judenstern an einem Kreuz befestigt ist. "Es hätte gut dort hineingepasst." Mit Blick auf künftige Ausstellungsorte sagt Homolka: "Eine Kirche wäre der richtige Platz!" pm, ots

 

English version

 

Walter Homolka, rabbi and rector of the Abraham Geiger College, criticizes the anti-Semitism of the churches: "The churches must recognize that the anti-Semitism of the churches is not a problem: Christian anti-Judaism continues to work," he says in an interview with the weekly newspaper Die Zeit.

 

Homolka is also in favour of having the relief of the "Judensau" removed, which is attached to the Wittenberg city church and was once meant to mock the Jews: "The poison of such distorted images is still effective. For a long time Homolka had been in favor of only explaining such images instead of removing them: "In the meantime I say: That's not enough." 

 

Walter Homolka regrets that the exhibition "Adam, where are you?" by the Jewish artist Ilana Levitan, which is currently on display at the State Museum of Egyptian Art in Munich, is not taking place in a church. "I find it a pity that churches do not show it," Homolka says about the installation, in which, among other things, a figure in concentration camp clothing and with a Jewish star is attached to a cross. "It would have fitted in well there." With a view to future exhibition sites Homolka says: "A church would be the right place!" pm, ots, mei