Seit dem 1. Oktober 2020 werden in Mittelhessen Teile des angrenzenden Herrenwaldes und Maulbacher Waldes für den Weiterbau der A49 gerodet. Doch hier fallen nicht nur Bäume in einem intakten, gesunden Laubmischwald, der Herrenwald schützt gemeinsam mit dem Dannenröder Wald ein Trinkwasserschutzgebiet, das 500.000 Menschen aus dem Vogelsbergkreis und dem Rhein-Main-Gebiet versorgt.
Den bedrohten Wald haben Aktive von Campact, BUND und Greenpeace deshalb zum Wirtschaftsministerium in Wiesbaden gebracht. Mit Stieleichen und Hainbuchen aus Pappe, Bannern und Sprechchören riefen sie Al-Wazir auf, sich auf allen Ebenen gegen die Rodung im Dannenröder Wald und für eine echte Verkehrswende stark zu machen.
850 Kilometer Autobahn geplant
In ihrem gemeinsamen Appell an Tarek Al-Wazir und Bundesverkehrsminister Andreas Scheuer fordern BUND, Campact und Greenpeace, den Wald zu retten und den Weiterbau der A49 zu stoppen. Die Verkehrspolitik darf nicht weiterhin die Klimakatastrophe und den Verlust der Biodiversität ignorieren. Bislang sind im aktuellen Bundesverkehrswegeplan bis 2030 allein 850 Kilometer zusätzliche Autobahnen geplant. BUND, Campact und Greenpeace fordern stattdessen eine klimagerechte Verkehrspolitik und die Umschichtung von Geldern aus dem Straßenbau in den öffentlichen Nahverkehr, um diesen dauerhaft attraktiver zu machen. pm, ots
English version
The Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND), Campact and Greenpeace have handed over more than 225,000 signatures for the rescue of the Dannenröder Forest and a motorway moratorium to the Hessian Minister of Transport Tarek Al-Wazir.
Since 1 October 2020, parts of the neighbouring Herrenwald and Maulbach Forest in Central Hessen have been cleared for the continued construction of the A49. But it is not only trees that fall here in an intact, healthy mixed deciduous forest, the Herrenwald, together with the Dannenröder Wald, protects a drinking water protection area that supplies 500,000 people from the Vogelsberg district and the Rhine-Main area.
This is why active members of Campact, BUND and Greenpeace have brought the threatened forest to the Ministry of Economics in Wiesbaden. Using pedunculate oaks and hornbeams made of cardboard, banners and chants, they called on Al-Wazir to campaign at all levels against the clearing of the Dannenröder Wald and for a genuine traffic turnaround.
850 kilometres of motorway planned
In their joint appeal to Tarek Al-Wazir and Federal Minister of Transport Andreas Scheuer, BUND, Campact and Greenpeace call for saving the forest and stopping the continued construction of the A49. Transport policy must not continue to ignore the climate catastrophe and the loss of biodiversity. So far, the current Federal Transport Infrastructure Plan alone plans to add 850 kilometres of motorways by 2030. Instead, BUND, Campact and Greenpeace call for a climate-friendly transport policy and the reallocation of funds from road construction to public transport to make it more attractive in the long term. pm, ots, mei